Każda firma potrzebuje telefonu, aby sprawnie kontaktować się z klientami. Dlatego też dla wielu przedsiębiorstw wybór operatora telekomunikacyjnego, to jedna z pierwszych decyzji podejmowanych przy uruchamianiu działalności. Aby zdecydować, jaki operator telefoniczny jest dla nas odpowiedni, należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie: czego tak naprawdę potrzebujemy?

Jakich usług potrzebuje nasza firma?

To jest pierwsze, podstawowe pytanie, na jakie musimy odpowiedzieć przy wyborze operatora telekomunikacyjnego. I nie chodzi tylko o nasze potrzeby w chwili obecnej, ale też o przyszłe potrzeby, które pojawią się w krótkim i średnim terminie wraz z rozwojem działalności naszego przedsiębiorstwa (długoterminowa strategia też jest istotna, ale w takim okresie można spokojnie założyć, że w ostateczności dokonamy zmiany usługi w razie potrzeby).

Jeżeli jesteśmy małym przedsiębiorstwem z niewielką liczbą klientów, którzy komunikują się z nami głownie drogą elektroniczną, będzie nam wystarczył jeden lub kilka firmowych telefonów komórkowych lub stacjonarnych.

W przypadku, gdy klientów ma być więcej i mają się oni z nami często kontaktować, należy już wtedy pomyśleć o operatorach telekomunikacyjnych oferujących bardziej rozbudowane usługi, takie jak centrale telefoniczne, call center, czy przekierowywanie rozmów. Podobnie w przypadku, gdy nasi pracownicy często muszą komunikować się między sobą. Wtedy posiadanie kilkunastu-kilkudziesięciu telefonów generuje duże koszty. Tanią alternatywą może być wtedy telefonia VoIP, czyli telefonia internetowa. Pozwala ona na darmowe rozmowy pomiędzy pracownikami danej firmy, a ceny połączeń zewnętrznych też są atrakcyjne.

Gdy już wiemy, co nam będzie potrzebne, czas na kolejny etap, czyli wybór odpowiedniego dla nas operatora.

Jak wybrać dobrego operatora telefonicznego?

Jaki operator telefoniczny?

Definicja operatora telekomunikacyjnego mówi, że jest to podmiot gospodarczy uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej polegającej na dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych i udogodnień towarzyszących. Krótko mówiąc, są to wszystkie firmy, które mogą oferować innym podmiotom usługi telekomunikacyjne.

Czym kierować się przy wyborze odpowiedniego dla nas operatora? Oczywiście pierwsze kryterium, jakie przychodzi na myśl to cena. Jednak, biorąc pod uwagę jak ważnym elementem obsługi klienta może być kanał komunikacji telefonicznej, nie powinien to być dla nas czynnik kluczowy. Aby zapewnić sobie ciągłość i niezawodność realizacji usługi, powinniśmy brać pod uwagę, co dany operator oferuje w ramach obsługi i wsparcia firmy w razie jakiejkolwiek awarii. Istotna jest też reputacja operatora telefonicznego. Na rynku jest wielu wirtualnych operatorów telekomunikacyjnych (czyli takich, którzy korzystają z cudzej infrastruktury), którzy pojawiają się i znikają, a firmy przez nich obsługiwane często zostają ‘na lodzie’. Jeżeli prowadzimy działalność w naszym kraju, warto również wziąć pod uwagę, czy wybrana przez nas firma to polski operator telefoniczny, czy podmiot zagraniczny. Bezpieczniejszym wyborem zwykle będzie ten pierwszy, chyba że mamy do czynienia z dużą firmą będącą na naszym rynku od lat, lub wielkim koncernem międzynarodowym wchodzącym do naszego kraju z dużym kapitałem. Z drugiej strony, jeżeli jesteśmy niewielką firmą, prawdopodobnie będziemy przez dużych operatorów traktowani jako jedni z wielu, dlatego warto rozważyć współpracę z firmą mniejszą, ale zapewniającą bardziej spersonalizowaną obsługę klienta.

Innym ważnym kryterium będzie to, jakie dodatkowe usługi oferuje operator telekomunikacyjny. Wybierając operatora, możemy wraz z telefonami otrzymać szereg ciekawych i przydatnych dla naszej firmy usług (szczególnie w przypadku telefonii VoIP).