Czym jest plan spłaty w upadłości konsumenckiej? Kto go ustala?

Czasy pandemii są trudne dla wielu z nas nie tylko pod względem zagrożenia zdrowia czy utrudniających życie restrykcji. Mnóstwo osób w efekcie pandemicznych perturbacji straciło dochody, co doprowadziło do utraty płynności finansowej względem wierzycieli. Sposobem na uregulowanie długów może być plan spłaty w upadłości konsumenckiej.

Co to jest upadłość konsumencka?

Na początku warto wyjaśnić, na czym polega procedura upadłości konsumenckiej, nazywanej także bankructwem. O jej ogłoszenie ubiegać mogą się osoby fizyczne, które stały się niewypłacalne. Oznacza to, że nie są one w stanie regulować swoich należności na bieżąco od co najmniej 3 miesięcy. Do rozpoczęcia procedury konieczne jest złożenie wniosku do odpowiedniego sądu. W przypadku Warszawy będzie to X Wydział Gospodarczy Sądu Rejonowego dla miasta stołecznego Warszawy. Zespół sędziowski po zapoznaniu się z sytuacją dłużnika może całkowicie umorzyć jego zadłużenie (stosunkowo rzadkie rozwiązanie), jak i zarządzić ustalenie planu spłaty wierzycieli, który dokładnie omówimy poniżej. W Warszawie cała procedura ogłoszenia upadłości konsumenckiej, bez spłat zadłużenia, zazwyczaj trwa do około 3 – 4 miesięcy od dnia złożenia pełnego, prawidłowo wypełnionego wniosku. Aby usprawnić przebieg procesu upadłościowego, warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych prawników, np. z: https://upadlosckonsumencka.expert/upadlosc-konsumencka-warszawa.

Czym jest plan spłaty w upadłości konsumenckiej?

Plan spłaty wierzycieli ustalany w czasie trwania procedury upadłościowej to harmonogram regulowania należności względem wskazanych przez dłużnika we wniosku o upadłość wierzycieli. Zazwyczaj ustalany jest on na czas maksymalnie 36 miesięcy. W przypadku dłużników, którzy doprowadzili ze swojej winy do niewypłacalności lub umyślnie zwiększyli swoje zadłużenie, bez uwzględnienia braku możliwości spłaty zobowiązań, czas trwania planu spłaty może wahać się od 36 do 84 miesięcy. Zawiera się w nim szczegółowe informacje związane z tym, w jakim czasie i w jakim zakresie konsument zobowiązany jest do spłaty swoich długów oraz jaka część zostanie umorzona po wykonaniu spłat zgodnie z planem. W dokumencie zapisana jest wysokość pojedynczych rat oraz konkretny czas ich płatności. Mogą być wpłacane co miesiąc, kwartał czy co rok – zależy to od decyzji organu opracowującego plan spłaty w czasie trwania procedury upadłościowej.

Kto i jak ustala plan spłaty w czasie upadłości konsumenckiej?

Za ustalenie planu spłaty podczas ogłaszania upadłości konsumenckiej odpowiada sąd upadłościowy, bazując na podstawie sporządzonego przez syndyka spisu wierzytelności oraz ustaleniu przez niego masy majątku upadłego. Jest to oddelegowany do obsługi konkretnej sprawy organ postępowania upadłościowego. Podczas ustalania planu spłaty wierzycieli instytucje mogą działać w porozumieniu z dłużnikiem, jednak nie jest to ich obowiązek. Ponadto syndykowi przysługuje prawo do odmowy ustalenia planu spłaty i umorzenie zobowiązań upadłego, gdy zajdą do tego przesłanki.

Główna zasada podczas ustalania planu spłaty w czasie upadłości konsumenckiej to proporcjonalność oraz równe traktowanie wierzycieli, tak aby każdy z nich dostał odpowiedni procent należnych mu środków. Podczas ustalania wysokości rat konieczne jest także wzięcie pod uwagę zarobków upadłego oraz jego możliwości do podjęcia zatrudnienia, gdy obecnie nie pracuje. Wykonywanie planu spłaty nie może spowodować, że bankrut będzie żyć poniżej minimum egzystencji.